آیا دیدنِ نغمههای موسیقایی ممکن است؟
نویسنده
چکیده مقاله:
این مقاله نخستین مقالهای است که با هدف آشتیدادن موسیقیدانان ایرانی با مفاهیم فیزیکی حاکم بر پدیدههای موسیقایی مینویسم. در این مقاله به یک نغمه یا نت پرداخته میشود. نغمه کوچکترین واحد تشکیلدهندهی یک قطعهی موسیقی است. نغمهی بیشتر سازها نغمههای مرکبی هستند که میتوان آنها را متشکل از نغمههای سادهای بهنام هماهنگها تصور کرد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه بهکمک ریاضیات و فیزیک میشود هماهنگهای یک نغمهی مرکب را دید و از این نمایش تصویری برای مطالعهی دیداری، و نه شنیداری موسیقی استفاده کرد. در این مقاله، تلاش شده است چند اصطلاح فیزیکی پایهای به نامهای بسامد[i]، طولموج، دورهی گردش، حوزهی زمان، حوزهی بسامد، و هماهنگ توضیح داده شود. به نغمهی سادهی یک دیاپازون پرداخته، و نشان داده خواهد شد که اهمیت آن چیست و چگونه میتوان نغمهی مرکب سازهای دیگر را، دستکم در عالم نظر، با ترکیب نغمههای سادهی چند دیاپازون ساخت. مفهوم حوزهی بسامد و هماهنگها روشن، و نشان داده میشود نغمههای مشابه سازهای مختلف چه تفاوتی باهم دارند؛ و بالاخره سه مشخصهی مهم صدا بهنامهای بلندا[ii]، نواک، و شیوش معرفی خواهد شد. [i]. Fundamental بسامدپایه: [ii]. Loudness
منابع مشابه
آیا دیدنِ نغمه های موسیقایی ممکن است؟
این مقاله نخستین مقاله ای است که با هدف آشتی دادن موسیقی دانان ایرانی با مفاهیم فیزیکی حاکم بر پدیده های موسیقایی می نویسم. در این مقاله به یک نغمه یا نت پرداخته می شود. نغمه کوچک ترین واحد تشکیل دهنده ی یک قطعه ی موسیقی است. نغمه ی بیش تر سازها نغمه های مرکبی هستند که می توان آن ها را متشکل از نغمه های ساده ای به نام هماهنگ ها تصور کرد. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه به کمک ریاضیات و...
متن کاملآیا عرفان نظری ممکن است؟
عرفان نظری از علومی است که در حدود قرن هفتم هجری در جهان اسلام، عمدتا به ابتکار محیی الدین ابن عربی شکل گرفت و از آن زمان تاکنون در حوزه های معنوی و حِکمی اسلامی مطرح بوده است. این علم عهده دار ارائهٴ جهان بینی عرفانی است و در آن یافته های شهودی عرفا تجزیه و تحلیل و احیانا بر دعاوی آنان استدلال عقلی یا نقلی می شود. اما استخراج یک جهان بینی نظری از تجربه های عرفانی، هنگامی میسر است که اولا شهود ع...
متن کاملورود اهل ایمان به مطالعة علمی دین؛ آیا ممکن است؟
رواج تعاریف سادهانگارانه از علم در میان بسیاری از پیشگامان علوم اجتماعی مانند فروید سبب شد تا انبوهی از معتقدات ملحدانه و فلسفی با برچسب علمبودگی، جواز ورود به مطالعه علمی دین را بیابند و بهعنوان شناختهای معتبر و بیطرفانه معرفی شوند. اگر بتوان بهگونهای حقیقتاً بیطرفانه، درباره دین به تولید دانش تجربی پرداخت، آنگاه سخن از ورود اهل ایمان به دایره مطالعه علمی دین بیوجه نخواهد بود. اگر «انس...
متن کاملورود اهل ایمان به مطالعه علمی دین؛ آیا ممکن است؟
رواج تعاریف ساده انگارانه از علم در میان بسیاری از پیشگامان علوم اجتماعی مانند فروید سبب شد تا انبوهی از معتقدات ملحدانه و فلسفی با برچسب علم بودگی، جواز ورود به مطالعه علمی دین را بیابند و به عنوان شناخت های معتبر و بی طرفانه معرفی شوند. اگر بتوان به گونه ای حقیقتاً بی طرفانه، درباره دین به تولید دانش تجربی پرداخت، آنگاه سخن از ورود اهل ایمان به دایره مطالعه علمی دین بی وجه نخواهد بود. اگر «انس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 10
صفحات 51- 58
تاریخ انتشار 2017-03-15
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023